achterhoek.reismee.nl

Van Deventer naar Zwolle

We zaten om 8.30 u aan het ontbijt. Er was nog een vriend (van V op de F). Dit concept was nieuw voor haar. Zij woont in Groenlo. Dit was haar eerste adres. Het lukt haar niet om adressen te vinden. Daarom blijft ze in de buurt van Groenlo. Dan kan ze altijd nog naar huis fietsen. Had ze ook al een keer gedaan. Zo leer je je eigen buurt wel goed kennen!! Haha.

Dit adres was in een praktijkruimte voor fysiotherapie. We gingen door de administratieruimte naar boven. De gastvrouw had geen honden maar wel heel veel schilderijen met afbeeldingen van honden. Op mijn slaapkamer hing een heel leuk klein schilderijtje met verschillenden hondenkoppies. Zie foto.
‘s Morgens zei ik dat ik dat zo schattig vond. De schilderes is Dorien Plaat. Het is te koop voor 250 euro. Ze vindt het jammer dat het niet op een betere plek hangt. Haar woonkamer hangt al helemaal vol met joekels van schilderijen van hazewindhonden. Ook door haar gemaakt. Als je Dorien Plaat opzoekt dan blijkt zij een serieuze kunstenares te zijn. Iemand belangstelling?

Het was prima fietsweer. Ik ben direct naar overkant van de IJssel gegaan. Onderweg een paar foto’s gemaakt van een mooi project ter bescherming van de hoogte van de IJssel. Tot Hattum steeds langs het water. Prachtige tocht. Hattum is een erg leuk plaatsje. Het is echt een toeristisch Hanzestadje. En het heeft een heel leuk museum. Het werk van Anton Piek is daar en zelfs de inrichting van zijn werkplek is er neergezet. Het mag niet vergeten worden dat hij de meeste ontwerpen van het sprookjesbos van de Efteling heeft getekend. Maar hij heeft ook ander werk gemaakt. Zie mijn foto’s.

Daarna met pontje over naar Zwolle. Bezoek aan museum De Fundatie. Op één foto zie je de “wolk” die later op het museum is gezet, tussen de gebouwen door. Van binnenuit heb ik ook foto’s gemaakt. O.a. De gouden vette duif.

Zwolle is echt een leuke stad met heel veel grote pleinen die vol zaten met publiek. Zo jammer dat ik op de fiets niks kan meenemen. Dus winkelen zit er voor mij niet in helaas.

Ik ben te gast bij een echtpaar waarvan de man weg is van hout en de vrouw therapeut is via Stembevrijding.
Een prachtige oude woning. Ik heb een ruimte voor mezelf in een aangebouwde werkplaats. Zij hebben daar zelf een half jaar gewoond tijdens een verbouwing.

Morgen slaap ik in Oldebroek omdat ik in Elburg geen plek kon vinden. Elburg is de moeite waard om te zien weet ik. Ooit geweest tijdens een vakantie aan het Veluwe meer. Het was toen slecht weer en we zijn toen naar huis gegaan.

Van Doesburg naar Deventer

Nadat ik van de Salle de Bain (zie foto) gebruik heb gemaakt ben ik aan het ontbijt gaan zitten in de keuken met de heren. Was heel gezellig. Na een uur ben ik zo langzaam aan vertrokken. Voor het eerst met een jasje aan.

Het was een hele andere dag qua weer. Veel wind en weinig zon. Wel mooi langs de IJssel. Met pontje over naar Gorssel en toen verder naar Deventer. Dit is echt een leuke stad met veel goede en originele winkeltjes. Gegeten bij een restaurantje waar mensen met een beperking werken. Erg lekkere soep met een goed gevulde quiche.

Na 17 u kon ik terecht bij mijn nieuwe adres. De sleutel lag in een fietstas van een oude fiets had ze mij doorgegeven. En aanwijzingen via sms gekregen welke kamer voor mij was en zo meer. Zo gastvrij! Er kwam nog een gast. Dit adres is vlak bij het station en in het centrum. Zij kan altijd vol zitten. Blijkbaar maken veel mensen misbruik van deze goedkope manier van logeren. Zij overweegt zelfs om er mee te stoppen. Wat ik niet wist is dat je met de trein via Deventer in 5 uur in Berlijn kunt zijn.

Morgen wordt het weer wat zonniger. Dan ga ik naar Zwolle.

Van Winterswijk naar Doesburg

Na een heftige nacht waarbij ik bij iedere onweerklap weer wakker werd, ben ik om 8.00 uur vertrokken.
in de mist en een hoop vocht in de lucht. Maar het was droog. Op mijn helm zit een rood driehoekig lampje achter op. Dat heb ik aan gedaan met de gewone verlichting. Ik was goed zichtbaar. In de buurt waar ik vandaan kwam is die nacht kermis geweest en flink feest gevierd. Er zit een foto bij die dit laat zien. Je zult maar net de verkeerde op de weg treffen.

Ik was op tijd in Doesburg en ben direct naar het Lalick museum gegaan. Prachtig om zijn ontwerpen te zien. Hij hield erg van het vrouwenfiguur en van de natuur. Erg mooi om te zien hoe hij dit onderwerp ook in de allerkleinste sieraden heeft verwerkt.

Later ging ik in het centrum even op een (kapot) bankje zitten en direct eigenlijk zat er een gast naast me die zich direct verontschuldigde dat hij een groot glas witte wijn in zijn hand had. Hij woonde daar. Hij wilde van alles weten. Op zijn advies heb ik nog een mooi rondje aan de andere kant van de IJssel gefietst naar Ellecom en terug naar Doesburg. Er is daar één restaurant maar wel goed. Heerlijk gegeten. In de tussentijd mijn mobiel opgeladen.

Mijn gastheren hebben mij warm ontvangen in hun stadstuin met een drankje en iets lekkers. Ze wonen in een monumentaal pand. Deed me natuurlijk aan Arnold en John denken. Ze zijn wel wat ouder en met pensioen. Super gastvrij. Ik slaap op de bovenverdieping en heb een badkamer voor mezelf. Terwijl ik boven zit brengt hij me nog een potje thee met een koekje natuurlijk.

Morgen ga ik naar Deventer.

Bloemencorso en rondje Winterswijk

Om 8.30 vertrokken met gastvrouw Sandra naar Lichtenvoorde. Zo’n half uur fietsen. Vandaag kwamen de wagens weer langs en kon je zien welke prijs ze hadden gekregen. Hier in de buurt zijn speciale velden met Dahlia’s om genoeg bloemen te hebben.
Er zitten een paar speciale wagens bij: the Wave speciaal voor Mart, de Pizzabakker voor de Wegers, de Kindertekeningen voor Marlies en Max Verstappen voor de liefhebbers. Verder vond ik de wolf in schaapskleren erg mooi en de winnaar is De Beer waar je doorheen kunt kijken. Heel origineel.

Sandra is een leuke vrouw. Actief in werk en vrijwilligerswerk. Zij heeft een BenB en nog een kamer voor Vrienden op de Fiets. Haar twee zonen wonen niet meer thuis maar in de buurt. Zij zijn het hele jaar actief met de totstandkoming van zo’n wagen.

Na de optocht ben ik lekker gaan fietsen. Onderweg gezellige gelegenheden om even te zitten. Weer stuk buitenland erbij. Kan ik toch zeggen dat ik over de grens ben geweest:)

Bij De Olliemölle, vlak buiten Winterswijk heb ik heerlijke wrap gegeten gevuld met groente en eigen gerookte zalm.

Mijn boek is uit. Ik heb een tijdschrift gekocht. Over de Achterhoek, haha.

Van Borculo naar Winterswijk

Vanmorgen gezellig samen ontbeten met mijn gastvrouw. Ze had echt goed uitgepakt. Nog lekker een müschlibolletje mee en toen heerlijk weer op de fiets. Om 9 uur begonnen. Heerlijk fris is het dan nog.
Een stukje Duitsland meegepakt. De foto is genomen bij een natuurgebied. Daar was een vogelhut. Iets voor Simon en Mart! Voordat het warmer werd had ik de meeste kilometers er al op zitten voor deze dag. Ik heb heerlijk zitten lezen bij een klein kerkje net voor Winterswijk. Er kwam een echtpaar bij me zitten. Ze kwamen uit Duiven en staan hier op een camping. Met Achterhoekers maak je niet zomaar een praatje merk ik.

Nu zit ik weer op een ander bed. Het is bijna niet uit te houden hier, zo warm. Dat wordt nog wat vannacht. Deze plek is vlak bij het centrum. Ik blijf 2 nachten in Winterswijk. Morgen ga ik met de gastvrouw op de fiets naar Lichtenvoorde. We kunnen dan nog wat zien van het bloemencorso. Haar zoon heeft meegewerkt aan de wagens. Vandaag is de grote optocht geweest met muziek. Morgen is het korter.

Van Laren naar Borculo

De afgelopen 3 adressen waren oké maar deze is meer naar mijn hart. Ik zit lekker buiten in een tuin met uitzicht over grasland en bomen en bos. Het is net buiten Borculo. De ondergaande zon die de lucht rood kleurt. Ik heb net gedoucht. De gastvrouw zit gezellig met haar drie zussen buiten te praten. Daar komt natuurlijk geen eind aan…..

Het fietsen ging prima. Ik heb veel rustmomenten genomen. Bij een bruggetje met daaronder een riviertje waren kinderen aan het spelen. Ze sprongen één voor één van de brug in het water precies op het moment naast een kano of boot die onder de brug uit kwam. De inzittende werden dan flink nat. En een lol natuurlijk.

Ik heb Lochem nog bezocht. Ook leuk stadje. Borculo trouwens ook.

Deze omgeving is anders dan bij Laren en Gorssel, wijdser. Dat fiets wat meer ontspannen. Betere paadjes. Het is allemaal zo prima onderhouden. Alsof ze wisten dat ik zou komen:).

De achterhoekers vind ik niet spraakzaam. Ze zijn voornamelijk met zichzelf bezig denk ik.
Deze gastvrouw is spraakzaam. Zij is sinds 9 jaar alleen. Zijn heeft ook nog twee vakantiewoningen op haar erf staan.

Morgen ga ik naar Winterswijk.

Rondje Laren

Mijn ontbijt werd geserveerd in de serre. Inmiddels waren er twee kleinkinderen gearriveerd met moeder. De moeder ging hier werken en opa zou op de kinderen passen. Waar oma was weet ik ff niet. Ging niet zoals gepland. Dat gaat soms zo met kinderen. Dat was de reden dat ik daar rustig kon ontbijten. Zie foto uitzicht.

Ook in dit huis waren weer honden. Twee brave Jack Russels. Foto.

Vandaag kon ik zonder bepakking fietsen omdat ik hier weer terugkom. Ik was om 9.15 onderweg. Heerlijk rustig en koel. Ik kwam in het bos een groep ruiters met een meute jachthonden tegen. Zie foto. Toen de ruiters even geen aandacht hadden schoot een groepje honden er tussenuit naar een grasveld. Was wel even leuk om te zien hoe dit werd opgelost.

Vandaag ging de tocht niet alleen langs landerijen maar ook via het Twente Kanaal naar de IJssel. Ik ben in Zutphen geweest. foto. Toen was het wel al te warm. Veel gezeten in park en gelezen. Het is een spannend boek van Anya Niewierra, De Camino. Het is een thriller.

Op de terugweg op een mooi punt gezeten in de zon met een regelmatige schaduw van de windmolen. Foto. Uitzicht op de IJssel.

Van Zelhem naar Laren

Het zijn allemaal geen kilometers, gelukkig maar want het is warm. Vandaag ongeveer 45.

Vanmorgen werd ons gevraagd om 8.30 uur te ontbijten. De gastvrouw werkt in de thuiszorg en anders blijven die oudjes te lang in hun bed liggen. Wij alles snel naar binnen werken. Er waren nog twee dames van mijn leeftijd. Die lagen in een kamer met twee aparte bedden. Daarom had ik lekker een groot bed. De gastvrouw had veel regeltjes in huis. En overal buiten camera’s. Ook had ze een grote hond. (Foto). Dit ras was vroeger altijd favoriet bij Davy.

Ik zat dus al weer vroeg op de fiets. Fietsend door Almen dacht ik aan Mathijs van Nieuwkerk. Die woont daar in de buurt. Ik had hem nog wat advies willen geven over zijn hoofddeksel. Dat kan echt niet. :)

Bij de plaatselijke supermarkt trof ik een vrouw die met pensioen is en hier een caravan heeft maar in Naarden vesting woont. Tegenover het huis waar ik vorig jaar geslapen heb. Ook een Vrienden op de Fiets adres. Zij gaat Naarden verlaten en wil zich hier gaan vestigen. Nu ben ik voor twee nachten bij een echtpaar in Laren. Een grote vrijstaande woning aan de rand van het dorp. Ik slaap boven en heb een badkamer voor mezelf. De woning is pas 3 jaar oud. Ik krijg de sleutel mee en morgen staat er er ontbijt klaar.

Ik heb het Museum in Gorssel bezocht. Dat was een bijzondere tentoonstelling van Jan Worst en Tobias Schalken. Erg mooi en indrukwekkend. Zoek zelf maar op. Ook De uil (foto) hing daar. Ik heb een brillenkoker met deze afbeelding er op gekocht.