achterhoek.reismee.nl

Kerkrade

Er verblijven hier veel mensen. De ontbijtzaal is groot. Er zijn veel duitse gasten. De gids die de rondleiding deed vertelde dat corona-tijd hier erg vreemd was vanwege de landgrens. Ineens kon men niet meer zomaar ff overstappen.

Voor Simon zou dit een mooie plek zijn om te wielrennen en de historie te horen van de Abdij. Tijdens het diner zat ik naast twee vrouwen wat jonger dan ik. Zij hebben hier op het gymnasium gezeten en waren verhalen aan het ophalen. Er werd veel gelachen.

Vandaag ben ik naar Kerkrade gegaan en heb heerlijk in het park gelezen. Verder de route uitgezet voor morgen naar Kristien en Frans. Morgenmiddag ga ik met de trein weer naar huis. Ik vind het genoeg.

Derde dag Limburg

Heerlijk geslapen. Om 8 uur stond er een fantastisch ontbijt klaar. Ik keek uit op een leuke tuin. Ik wilde graag vroeg op pad en dat lukte. Mooie stad Roermond. Ik kwam door leuke kleine plaatsjes ook Duitse. Ik had vandaag geen pontjes. Het schoot goed op en om 14.00 uur was ik bij Abdij Rolduc. Meteen een rondleiding afgesproken anders had ik hier de kans niet meer voor.

Forse hoogteverschillen hier. Er werd meer van mij en mijn fiets verlangd qua inspanning. Ik slaap op zolder😀. Zie foto met open raampje. Net ff een dutje gedaan. Nu zit ik op terras te schrijven en hoop dat ik hier nog iets kan eten.

Tweede dag limburg

Voordat ik gisteren ging slapen ben ik nog de kermis opgegaan. Ik wilde nog iets eten. Eettentjes waren dicht. Er stond een hamburgerkraam. Ze hadden goed vlees van een slager uit de buurt. Dat lust Karin wel. Het publiek op de kermis had zich voor deze gelegenheid aangekleed. Ik heb genoten van de outfits. En er werd flink wat af geflirt. Leuk om daar onopvallend naar te kijken. Daar kan ik nog wat van leren.

Gastvrouw Yvonne bleek achteraf zo kwaad nog niet. Zij is van Italiaanse afkomst vandaar dat temperament. Zij is 1,5 jaar geleden haar man plotseling verloren. Ook zij heeft dus een verhaal. Ik kwam bijna niet weg terwijl ik me voorgenomen had op tijd te vertrekken omdat het warm zou worden.

Het eerste pontje van die dag ging nog niet. Niet getreurd gewoon een stukje verder, daar was er nog een.
Langs die Maas is het echt prachtig. Precies die ervaring die Kristien lang geleden ook had. Ik weet nog dat ze ‘s avonds laat achterom kwam. We verklaarden haar allemaal voor gek. Maar och je bent jong en doet soms ondoordachte dingen. Het was echt ongekend.

Bij het vreujke van Genue heb ik een kaarsje opgestoken.

Venlo kwam in het vizier. Ik had zin om ff de Vleesstraat in te gaan. Daar was de winkel van mijn opa en later van ome Im en Hay. Ik wist niet meer welk pand het was nummer 67? Zie foto’s.

Tegenover het pand is een straat met links nog steeds de frites tent waar ik voor oma wel eens een frietje moest halen. Op het pleintje staat nog steeds het Schinkemenke. Zie foto.

De Maasboulevard afgefietst. Daar staat een prachtig kunstwerk ‘Peaceful Warrior. Gemaakt van metaal.

Marijke mijn nichtje was deze week alleen. Pierre was ook aan het fietsen. Ze had iets lekkers bij de koffie gehaald. Was erg leuk om verhalen te horen over mama en tante Jo (haar moeder).

Toen ik de grote foto over het zwemmen in de Maas in de jaren 50 zag moest ik aan mama denken. Zij mocht niet zwemmen van haar vader en moeder. Haar hele leven heeft ze zwemmen willen leren. Ze is zelfs op oudere leeftijd op les geweest bij NZC’21. De club van oma en opa Ha.

In Kessel heb ik uitgebreid geluncht. Mooi plek met uitzicht op de Maas.

Nu zit ik in Roermond, bij een leuk echtpaar. Ze komen uit Maastricht. ik heb een slaapkamer en zitkamer en eigen badkamer. En dat voor 27 euro….

Nog ff over Hans van het relatie bemiddelingsbureau. Ik weet eigenlijk nog niet veel. Hij woont op 50 minuten rijden. Volgende week is mijn eigen matchmaker er en dan hoor ik meer. Ik word al een echte pro op dit gebied!!!

Eerste dag pontjesroute

Vandaag weer op de fiets gestapt. Eerst ff Mart uit bed geholpen. Dit keer heeft Hij me uitgezwaaid.

Zodra ik op de fiets zit ontspan ik. Voor mij de ideale manier om met hele andere dingen bezig te zijn. In het begin stap ik honderd keer af. Ik zie van alles. Mart krijgt filmpjes van vogels.

Pontjes onderweg is eigenlijk de ultieme must om af te stappen.  Druk is het allerminste. De vakantie is voorbij maar het weer voelt gelukkig nog als vakantie.

Er was een omleiding en prompt is de grijze golf van fietsers van slag. Ik hoor daar natuurlijk ook bij maar toch vroeg een dame van de groep met een Zeelands accent mij de weg. Zij hadden geen navigatie bleek.

Ik zit dit nu te schrijven op een terras in Wanssum met leuke muziek op de achtergrond.

Inmiddels lig ik op een bed in de meest saaie slaapkamer ooit. Alles is hier eigenlijk ongezellig. Tot de vrouw des huizes toe. Ze had haast merkte ik. Kwam direct to the pointe. Hoe laat ontbijt, koffie of thee…..

Maar de dag was heerlijk. Er zaten 5 pontjes In de route. Ik wist niet dat het links en rechts van die provinciale weg naar Venlo, die we oneindig keren gereden hebben, zo mooi was. Ik heb genoten van de Maasheggen. Flinke stukken dat ik geen mens tegenkwam.

Bij het café van brouwerij Hertog Jan natuurlijk een biertje gedronken. Aan de overkant ligt Broekhuizen waar ik nu ben.

Morgen ga ik op de koffie bij mijn nichtje Marijke in Venlo.

Fietstochtje naar Kerkrade

Net had ik mijn plannen gemaakt om een weekje te gaan fietsen belt Mart op een gek tijdstip. Jullie weten inmiddels wat er is gebeurd.

Hoewel hij nog hulp nodig heeft om in en uit bed te komen kan ik toch vertrekken. Er hebben zich voldoende hulptroepen gemeld💪🏻.

Van Davy begreep ik dat ze het leuk vindt als ik weer een blog schrijf. Nou dit is de start van mijn fietstochtje langs de Maas over héél veel pontjes.

Maar eerst ligt mijn focus op TAART Op ZONDAG. Ik ga me te goed doen aan het suikergoed. Is goed voor mijn spieren😉.

Vertrek uit Voorthuizen in de regen.

Heerlijk geslapen in de pipowagen. Was een soort bedstede waar ik in lag. Vanmorgen goot het. Ik heb zelfs nog even het kacheltje aan gehad. Gastvrouw Pauline heeft voor een heerlijk uitgebreid ontbijt gezorgd. Maar vertrekken was nog geen optie. Het bleef flink doorregenen. Zo rond 10.30 uur heb ik toch maar eens gezocht naar mijn regenponcho. Alle hoezen om de fietstassen. Een pet onder mijn helm om de druppels op mijn brillenglazen te weren. En vertrokken naar huis. Ik had zin om naar huis te gaan. Ik heb veel gezien maar weinig meegemaakt en met mensen gesproken. Dat heb ik gemist.
De rit ging best vlot alleen moest ik wel weer snel plassen. Probeer dat maar eens op een nette manier ergens voor mekaar te krijgen. Dus niet in de natuur bedoel ik. Ik zit op de Veluwe hè en het is zondag. Rond iedere kerk die ik zag stond het vol met auto’s. Horeca dicht!
Tot ik een camping zag. Die hebben altijd een toiletgebouw, dus keus genoeg. Dat lucht op. En met een toerist maak je snel een praatje. Was even leuk.
Hup weer verder. De regen was hele dunner miezer geworden. Mijn poncho kon uit. Mooie tocht over de Veluwe. In no time was ik in Arnhem en dan nog het snelfietspad naar Nijmegen. Op de snelbinder trof ik Norbert en Marieke. Het was vandaag 75 jaar geleden dat Amerikaanse militairen de Waal overstaken. Het eilandje stond vol met militaire tenten. Er was veel bekijkt.

Om 14.30 uur was ik thuis.

Van Oldebroek naar Voorthuizen

Heerlijk geslapen in de fietskamer. Zie foto’s. De gastvrouw had een heerlijk ontbijt voor me gemaakt. Zij stelde voor om een foto van mij te maken. Goed idee! Pumba staat er natuurlijk ook op. Die heeft de vorige avond aan mijn voeten gelegen toen de baasjes ff weg waren.

Het weer was echt heerlijk om te fietsen vandaag. Weinig wind en een zonnetje. Net iets voorbij Putten was een hele gezellige Pluktuin waar het best druk was. Daar hem ik even een break genomen. Het ging vlot en ik was om 15.30 u al op mijn adres. Dit keer slaap ik in een Pipo wagen. En ook hier hebben ze een hond.

Het dorp Voorthuizen heeft vandaag bloemencorso. Nooit geweten dat dit in deze contreien zo’n ding is.

De laatste etappe gaat een stuk door de Veluwe. Ik ben blij dat het dan zondag is en er, hoop ik,meer mensen zijn. Je zal maar een wolf tegenkomen!

Morgen eens kijken hoe het met mijn wolfje is.

Van Zwolle naar Elburg/Oldebroek

Vanmorgen was het gezellig aan tafel. Er was nog een echtpaar blijven logeren. Zij sliepen in huis. Er was een heerlijk ontbijt voor ons neergezet.
Om 9.30 zat ik weer op de fiets. Het was even zoeken om Zwolle uit te komen. Dit ging via mooie ruime fietspaden langs de nieuwbouw. Mooie projecten hebben ze daar neergezet.
De volgende plaats was Kampen. Ook weer de moeite waard om te bekijken. Daarna veel groen en prachtige fietspaden. De Reevesluis stond open dus ff wachten. Ik had het idee dat deze sluis gisteren is opgeleverd. Alles zag er nieuw uit. Ik denk zoek het ff op. Schijnt er in 2021 12 km aan nieuw fietspad aangelegd te zijn en voor fietsers is het nu mogelijk om via deze brug over de sluis een fietsrondje Dronten-Kampen te doen.

Elburg is vestingstadje. Erg gezellig en druk.

Nu zit ik bij een leuk stel in Oldebroek. En een hondje Pumba. Hij ligt nu gezellig aan mijn voeten. De baasjes zijn naar Hattum. Het is een gezellige tuinkamer waar ik zit met mooi uitzicht op de tuin. Heeft de eigenaar (bouwvakker) zelf gemaakt. Voor de slaapkamer met mooie douche en toilet steek ik over naar een aanbouw aan de schuur. Men bouwt wat af ……. De een nog gekker dan de ander. Ze maken er op hun manier iets van.